KL
Digitalisering
Skole

KL klar med bud på løsning i Chromebook-sagen

Kommunerne og KL er nu klar til at aflevere omfattende materiale i sagen om brugen af Chromebooks i folkeskolerne og også give et bud på, hvordan problemerne kan løses.

Foto: Unsplash

23. 01. 2023 - kl. 12:09
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Datatilsynet får nu kommunerne og KL’s materiale i sagen om brugen af Chromebooks i folkeskolerne. I dag er der nemlig deadline for, at kommunerne og KL kan indlevere yderligere materiale i sagen, efter KL allerede havde afleveret et omfattende materiale til tilsynet. Der kom dog yderligere materiale i sagen frem, som gerne skal føre til, at folkeskolerne også fremover kan bruge Google Workspace og Chromebooks i undervisningen, og nu kan Datatilsynet altså kaste sig over en samlet bunke og vurdere ud fra.

– Vi har haft en konstruktiv dialog med Google og oplever egentlig, at de gerne vil være med til at finde løsninger. Derfor sender vi i dag vores bud på, hvordan kommunerne kan leve op til kravene, afsted til datatilsynet. Google skal lave ændringer i kontrakterne og nogle tekniske ændringer for at leve op til den europæiske lovgivning, siger kontorchef i KL Pia Færch og fortsætter: