KL
Folketinget

Kommunerne skal undersøge kokosolie og katteallergi: Det bliver mere og mere hyklerisk

Fire eksempler på, at landets kommuner bliver bedt om at undersøge alt fra kokosolie til katteallergi, illustrerer ifølge KL’s formand Martin Damm (V), at det er noget nær umuligt at spare på administration, når staten stiller flere og flere krav til kommunerne.

Martin Damm (V). Foto: Jakob Carlsen

23. 01. 2023 - kl. 11:46
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

En borgers klage over en kommunal afgørelse om afslag på dækning af merudgifter til diætkost i forbindelse md et barns allergi overfor kokos, palmefedt og palmekerner førte til, at Ankestyrelsen hjemviste sagen og krævede, at kommunen indhentede oplysninger, der kunne belyse, hvorvidt kokos, palmefedt og palmekerner sædvanligvis indgår i forproducerede varer.

I et andet tilfælde klagede en borger over, at en kommune traf afgørelse om, at borgerens behov for en bil ikke var en konsekvens af nedsat funktionsevne, og at det dermed ikke var en nødvendig merudgift. Da borgeren kørte over 20.000 kilometer om året og ville have store udgifter til offentlig transport, hvis vedkommende ikke havde bil, vurderede kommunen, at borgeren havde haft bil, uanset om vedkommende havde en funktionsnedsættelse eller ej. Borgerens handicaporganisation pegede dog på statistik fra Danmarks Statistik om, at det kun var cirka 13 procent af samme køn og alder som borgeren, der havde bil, og det ledte til, at Ankestyrelsen også i dette tilfælde hjemviste sagen og bad kommunen sandsynliggøre, at borgeren tilhørte de cirka 13 procent med bil og ikke de cirka 87 procent uden bil.