Byråd
Navne

Udfordringer var der nok af, da Ritt var overborgmester – men det fik hende blot til at kæmpe videre

Selv om Ritt Bjerregaard (S) fik det bedste personlige kommunalvalg nogensinde, var hendes fire år ved magten ikke nemme. Lørdag døde hun, 81 år gammel.

Tobias Kobborg/Ritzau Scanpix

23. 01. 2023 - kl. 11:43
Tekst af Mads Brandsen

Når man siger navnet Ritt Bjerregaard (S) i en kommunalpolitisk sammenhæng, kommer mange nok til at tænke på hendes enormt simple valgløfte fra 2005: 5.000 boliger til 5.000 kroner om måneden. Det lykkedes ikke så godt at føre det ud i virkeligheden, men det var der meget andet, der gjorde i de fire år, Ritt Bjerregaard var overborgmester.

Lørdag sov hun stille ind i en alder af 81 år efter længere tids kamp mod kræft. Tilbage står mindet om en af de mest markante politikere i efterkrigstiden og et kæmpe forbillede for kvinder i politik. En kvinde, der havde sin meningers mod, og som ikke fortrak en mine, selv om andre slog sig på dem.