Børn

KL efter ministers kritik af merit: Staten har også et ansvar

Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) har rettet kritik mod KL for at lukke for kommunernes mulighed for at give løn under meritpædagogernes uddannelse. Men ansvaret ligger i høj grad også hos staten, lyder det nu fra KL.

Steffen Jensen (S), fungerende formand for KL's løn- og personaleudvalg, efterspørger handling fra regeringens side til at forbedre meritpædagoguddannelsen. Foto: Halsnæs Kommune

24. 01. 2023 - kl. 11:47
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

I december meddelte KL, at kommunerne ikke længere må udbetale løn til meritpædagogstuderende. Årsagen var, at der ikke er hjemmel i overenskomsten til at udbetale løn, mens en ansat er under uddannelse. Uddannelse er finansieret gennem staten, og kommunerne må ikke give løn for et arbejde, der ikke bliver udført.

Det har efterfølgende fået børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) til at rette kritik mod KL til BUPL’s medie Børn & Unge.