Folketinget
KL
Arbejdsmarked

KL: Store Bededag burde have været forhandlet med arbejdsmarkedets parter

I et høringssvar til regeringens lovforslag om at afskaffe Store Bededag gør KL det klart, at spørgsmålet burde have været et anliggende mellem arbejdsmarkedets parter – og ikke indført ved lov. Samtidig mener KL, at der er brug for en nærmere drøftelse af de økonomiske konsekvenser for kommunerne.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

24. 01. 2023 - kl. 12:10
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Mens KL i et høringssvar til regeringens lovforslag om at afskaffe Store Bededag kvitterer for, at regeringen gerne vil bidrage til at øge arbejdsudbuddet, som ifølge KL er helt afgørende for løsningen af de kommunale velfærdsopgaver, er man ikke begejstret for måden, det bliver gjort på. Det burde nemlig i stedet have været forhandlet mellem arbejdsmarkedets parter, lyder det.

– KL påpeger, at lovforslaget behandler temaer som løn og arbejdsvilkår, som der i den danske model på arbejdsmarkedet er lang tradition for, er et anliggende mellem arbejdsmarkedets parter. Efter KL’s opfattelse burde dette tilsvarende have været forhandlet med arbejdsmarkedets parter, idet KL også er opmærksom på, at regeringen begrunder lovforslaget med, ”at Danmark står i en helt særlig sikkerhedsmæssig situation,” lyder det i høringssvaret.