Folketinget
Beskæftigelse
Arbejdsmarked

Bred enighed i Folketinget om, at jobcentrene skal være fortid

Der var bred enighed og opbakning til regeringens planer om både at lukke jobcentrene og gentænke beskæftigelsesindsatsen samt skære ned på bureaukrati og sætte kommuner og institutioner mere fri, da folketingspolitikerne diskuterede i åbningsdebat.

Folketingssalen. Foto: Christoffer Regild

26. 01. 2023 - kl. 11:06
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det lader ikke til, at regeringen kommer til at møde stor modstand, når den skal forsøge at gøre en ambition fra regeringsgrundlaget til virkelighed: Nemlig at nedlægge landets jobcentre og gentænke beskæftigelsesindsatsen. Således erklærede flere folketingsmedlemmer sig enige i det mål, da Folketinget havde åbningsdebat.

I maratondebatten, der varede hele dagen og lidt af natten med og for en stor del handlede om lovforslaget om at afskaffe Store Bededag, gjorde flere partier det klart, at de gerne ser landets jobcentre være fortid. Men flere tog også forbehold for de besparelser på tre milliarder kroner, som regeringen har varslet på beskæftigelsesområdet. Adspurgt direkte af Socialdemokratiets Lea Wermelin, om SF er enig i at lukke jobcentrene, lød det fra partiformand Pia Olsen Dyhr: