KL
Folketinget
Forsyning

Danskerne har fået besked om fjernvarme: Men arbejdet er langt fra slut endnu

Landets kommuner har sendt 670.000 fjernvarmebreve ud til ejendomsejere over hele landet med besked om, hvorvidt de kan få fjernvarme eller ej. Men opgaven er langt fra løst med et brev, slår formanden for KL’s klima- og milljøudvalg, Birgit S. Hansen (S) fast. Én ting er udmelding, en anden er udrulning af fjernvarme, og der er brug for dialog med regeringen, påpeger hun.

26. 01. 2023 - kl. 13:36
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Kommunerne har løst den opgave, de fik af den tidligere regering: Nemlig at alle borgere i gasområder skulle have besked om, hvornår de kunne forvente at få fjernvarme – og om udrulning af fjernvarme overhovedet var en mulighed. Pr. 1. januar var 670.000 breve med oplysninger om mulighederne for fjernvarme sendt ud til ejendomsejere i hele landet.

32 procent har fået at vide, at de allerede i dag kan få fjernvarme, eller at der ligger et godkendt projektforslag for fjernvarme i deres område. 40 procent har fået besked om, at deres område er udlagt til fjernvarme i varmeplanen, men at det kræver yderligere analyser for at afdække, om ejendomsejerne kan blive tilbudt fjernvarme. Endelig har 22 procent fået besked om, at der ikke kommer fjernvarme i deres område, og de derfor bør konvertere til en alternativ varmekilde i stedet for gas, mens seks procent har fået en fjerde besked – for eksempel om muligheden for fælles mindre varmeløsninger, hvis der ikke kommer fjernvarme i området.