Lokaldemokrati
Navne

Kommunaldirektør-exit og kamp om næstformandskab: Her er ugens navnenyt

Danske Kommuner sikrer i dette opsamlingsheat et overblik over ugens navnenyheder.

Illustration: Line Bisgaard

27. 01. 2023 - kl. 12:05
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Transfervinduet starter sit overblik med en direkte udnævnelse fra kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M). Han har nemlig peget på Morten Ellegaard, som Danmarks nye rigsarkivar. Morten Ellegaard kommer fra et job som afdelingschef i Københavns Kommune.

– Vi får med Morten Ellegaard en rigsarkivar, der med masser af erfaring kan stå i spisen for vores fælles vidensbank og samfundshukommelse. Morten Ellegaard vil med sine store faglighed inden for it og digitalisering sikre den nødvendige udvikling, så Rigsarkivet fortsætter med at være – og bliver endnu mere efterspurgt af borgere, forskere, journalister og myndigheder, siger Jakob Engel-Schmidt i en pressemeddelelse, hvori Morten Ellegaard også glæder sig over sit nye job: