Datasikkerhed

Kommuner på TikTok vækker opsigt: Når politiet tør, så tør vi også

Mens nogle kommuner har valgt at tage det sociale medie TikTok i brug i forsøg på at nå en yngre målgruppe, har en to år gammel beslutning fra Frederiksberg om, at medarbejderne ikke kan bruge app’en på deres arbejdstelefon, vakt opsigt. Da TikTok har en kinesisk ejerkreds, er der bekymring for, hvor brugernes data havner, og kommunerne tager sig sine forholdsregler.

Foto: Solen Feyissa/Wikimedia Commons

27. 01. 2023 - kl. 11:59
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Kommunernes brug af video-app’en TikTok har i den grad skabt debat, efter en to år gammel beslutning truffet af it-afdelingen på Frederiksberg Rådhus har fået nyt liv. I kølvandet på, at Datatilsynet rejste en sag mod TikTok i 2020 om, hvorvidt app’en leve op til reglerne for databeskyttelse, besluttede kommunens it-afdeling nemlig, at kommunens ansatte ikke skal have mulighed for at bruge app'en på deres arbejdstelefon.

– I Frederiksberg Kommune kan man ikke benytte TikTok på sin arbejdstelefon. Kommunens it-afdeling traf beslutningen for to år siden, da der er rejst tvivl om it-sikkerheden. Derudover har de ansatte ikke et arbejdsmæssigt behov for TikTok, og derfor er det af sikkerhedsmæssige årsager fortsat beslutningen, at app’en ikke er på kommunale arbejdstelefoner, lyder det i et skriftligt svar fra Line Bruhn Skytte Hejbøl, som er afdelingschef i Analyse, Strategi, Digitalisering og IT, til Danske Kommuner.