KL
Folketinget
Frisættelse

Er velfærdsaftalerne aflyst? Det kan ikke engang ministerierne svare på

De velfærdsaftaler, der skulle sætte kommunerne fri på ét velfærdsområde – og i fire kommuners tilfælde beskæftigelsesområdet – optræder ikke længere i regeringens lovprogram. Om det er udtryk for en aflysning af planerne om at lave velfærdsaftaler med kommunerne, har de relevante ministerier ikke svaret på.

Foto: Lyngby-Taarbæk Kommune

30. 01. 2023 - kl. 11:50
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Kort før folketingsvalget lå arbejdet klar. Alle landets kommuner havde foreløbig meldt ind, om de ville sættes fri på dagtilbud-, skole- eller ældreområdet, ligesom fire kommuner var blevet udpeget til at blive sat fri på beskæftigelsesområdet. Tilbage udestod kun, at områderne endeligt skulle fordeles mellem kommunerne, og der skulle laves velfærdsaftaler med kommunerne, som skulle vedtages ved lov.

Men den 5. oktober udskrev statsminister Mette Frederiksen (S) som bekendt valg, efter hun i sin nytårstale sidste år bebudede, at regeringen ville tilbyde alle landets kommuner at blive sat fri af ”næsten alle statslige regler på en række velfærdsområder”.