Affald & genbrug

Nu er der åbent for at privatisere forbrændingsanlæg – men borgmester er ikke begejstret

Det kan gøre en stor økonomisk forskel for et selskab som Norfors, hvis en udenlandsk affaldskoncern køber sig ind i selskabet. Det kan blive virkelighed, spår borgmester – der dog ikke synes, det er den rigtige vej at gå.

Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix

02. 06. 2023 - kl. 12:19
Tekst af Mads Brandsen

Med dagens vedtagelse af loven om en ny organisering af affaldssektoren er der – selv om det ikke nævnes sådan i loven – åbnet for, at de kommunalt ejede forbrændingsanlæg kan blive delvist privatiseret, så en ekstern investor ejer 49 procent og kommunerne bag 51 procent.