Kriminalitet
Folketinget
Social

Tryghedsvagter kan nu indsættes i kommunerne

Der hersker stadig utilfredshed i det kommunale landskab, efter at lovforslaget om kommunale tryghedsvagter er blevet vedtaget. I Odense Kommune tages lovgivningen imod med åbne arme.

Billede: Colourbox

02. 06. 2023 - kl. 12:20
Tekst af Ditte-Marie de Seréne d'Acqueria

Lovforslaget om kommunale tryghedsvagter er blevet modtaget med blandede reaktioner hos kommunerne, siden det blev fremsat af den tidligere S-regering. Ikke desto mindre blev lovforslaget torsdag vedtaget i Folketinget, og det betyder, at kommunerne allerede i denne måned kan ansætte tryghedsvagter med henblik på at opretholde ro og orden.

Tryghedsvagterne må ikke tilbageholde personer, der eksempelvis forstyrrer den offentlige orden, men de kan henstille til, at den forstyrrende adfærd stopper. Sker det ikke, må de kontakte politiet. Vagterne kan optage foto og video og efterfølgende overdrage materialet til politiet, og de kan også medbringe hunde efter tilladelse fra politiet.