Sundhed
Forebyggelse
KL

Hver kommune får 1,5 sygeplejerske til at indfri nye krav til sundhed

Ny lov giver sundhedsministeren ret til at stille bindende krav til kommunernes indsats på sundhedsområdet. Men pengene rækker slet ikke til de ambitiøse krav, lyder det fra KL.

Foto: Colourbox

06. 06. 2023 - kl. 11:13
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

Et enigt folketing vedtog i sidste uge en ny lov, der giver sundhedsministeren hjemmel til at udstede bindende kvalitetskrav til kommunernes sundhedsindsats. De centralt fastsatte kvalitetsstandarder skal skabe mere ensartede sundhedstilbud på tværs af landet, hvilket bakkes op af både KL og en lang række patientforeninger. Men hos KL er der malurt i bægeret.

Der er nemlig blot afsat 100 millioner kroner i 2023 til at realisere de kommende kvalitetsstandarder for forebyggelsestilbud til borgere med kroniske sygdomme, og det rækker langt fra til de markante forventninger til indsatsen.