Budget

Syv partier i København forpligter hinanden før budgetforhandlinger: ”Man kan nærmest kalde det et arbejdsfællesskab”

Syv partier på Københavns Rådhus har indgået en såkaldt principaftale om toårigt budget for 2024 og 2025. Det annullerer ikke budgetforhandlingerne efter sommeren, men betyder, at partierne har forpligtet hinanden på de overordnede økonomiske rammer.

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

06. 06. 2023 - kl. 13:29
Tekst af Mads Brandsen, Anna Törnqvist Jensen

Klokken 12 tirsdag præsenterede blandt andre overborgmester i København Sophie Hæstorp Andersen (S) en historisk aftale. Her kunne hun nemlig fortælle, at syv partier er blevet enige om en såkaldt principaftale forud for efterårets budgetforhandlinger.

– De store, rene linjer, der har skabt den fantastiske by, vi lever i, er ikke bare kommet af sig selv. Det er heller ikke noget, vi kan tage for givet i fremtiden. Derfor er vi syv partier, der står samlet her i dag. Det er syv partier, der er vant til at samarbejde om de store beslutninger i byen, og som har besluttet at lave budget for 2024 og 2025 sammen, lød det fra Sophie Hæstorp Andersen.