Byråd
Byggeri
Klima

Dragør frygter at havne på ydersiden af dige: ”Det vil være katastrofalt”

Statens planer om at beskytte kritisk infrastruktur mod stormfloder har fået Dragør til at frygte at havne på den forkerte side af dige. Det vil give kommunen store økonomiske udfordringer, lyder det fra bekymret borgmester, der dog nærer håb om, at Dragør kan nå at blive indlemmet i statens planer.

Dragør vil gerne beskyttes bedre mod stormfloder. Foto: Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix

08. 06. 2023 - kl. 13:05
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Mens kommunalbestyrelsen i Dragør selv har lavet planer for, hvordan kommunen skal kystsikres, er en arbejdsgruppe nedsat af staten lige nu i færd med at undersøge, hvordan staten bedst beskytter kritisk infrastruktur såsom metroen og Københavns Lufthavn mod stormfloder.

Og de foreløbige planer har givet dybe panderynker hos Dragørs borgmester Kenneth Gøtterup (K). Ifølge det første udkast fra den statslige arbejdsgruppe, hvor kommunerne Tårnby, Hvidovre og København var med fra start, vil et dige mere eller mindre skære Amager over i to dele og efterlade Dragør på ydersiden af diget.