Miljø
KL
Folketinget

Kommuner skal kunne give påbud for at beskytte drikkevand: Havde hellere set et forbud

Ny lov vil pålægge kommunerne at give påbud mod brug af sprøjtemidler ved drikkevandsboringer. Kommunerne skal nok påtage sig opgaven, men vil ikke have på puklen for, at det ikke er lykkedes frivilligt, siger KL-udvalgsformand.

Foto: Colourbox

08. 06. 2023 - kl. 11:51
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det går for langsomt med at få beskyttet drikkevandsboringer mod sprøjtemidler, mener miljøminister Magnus Heunicke (S). Ifølge Miljøministeriet viser de seneste tal, at det kun er lykkedes at beskytte ni procent af de boringsnære beskyttelsesområder gennem frivillige aftaler mellem lodsejere og vandværker. Derfor skal der mere turbo på, og en ny lov skal næste år pålægge kommunerne at give påbud mod brug af sprøjtemidler nær drikkevandsboringer.

– Det er gået alt for langsomt med at beskytte områderne omkring vores drikkevandsboringer via frivillige aftaler mellem vandværkerne, med hjælp fra kommunerne, og lodsejerne. Det bliver et lovkrav, at kommunerne skal forbyde sprøjtningen ved drikkevandsboringerne, hvis ikke det er lykkedes at indgå en frivillig aftale, siger miljøministeren i en pressemeddelelse.