Sundhed
Børn
Unge

Flere kommuner ser stigning i unge, der misbruger opioider

En kortlægning af misbruget af opioider blandt børn og unge i landets kommuner viser, at knap 25 procent af de kommuner, der indgår i kortlægningen, ser en stigning i misbrug blandt unge. Det bekymrer regeringen.

Foto: Colourbox

09. 06. 2023 - kl. 09:06
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Der er tilsyneladende flere og flere børn og unge, som misbruger opioider i Danmark. Det viser en kortlægning, som SSP-samrådet har lavet efter en anmodning fra Sundhedsstyrelsen, skriver Indenrigs- og Sundhedsministeriet i en pressemeddelelse.

63 af landets kommuner har svaret på undersøgelsen, og i 15 af kommunerne, svarende til 25 procent, er der sket en stigning i misbrug af opioider blandt børn og unge. Og det finder regeringen bekymrende.