Byråd

Krigen i Ukraine har flyttet udenrigspolitikken ind i kommunerne

Ifølge mere end halvdelen af landets kommuner har krigen i Ukraine givet anledning til, at udenrigspolitik spiller en større rolle i kommunerne.

Foto: Køge Kommune

12. 06. 2023 - kl. 12:23
Tekst af Mads Dam Bendtsen og Ditte-Marie de Seréne d'Acqueria

Den internationale bevidsthed i kommunerne er blevet forstærket siden den 24. februar sidste år, hvor Rusland invaderede Ukraine.

Det mener professor ved Institut for Statskundskab på Københavns Universitet Martin Marcussen. Han har for nylig gennemført en undersøgelse blandt kommunerne, der er blevet spurgt, om krigen i Ukraine har ført til, at dansk udenrigspolitik spiller en større rolle i kommunen. Her svarer 52 procent ja, 26 procent nej og 22 procent ved ikke.