Ældre

Ny Viden: Der er jobfest i kommuner, der har fået udflyttet statsarbejdspladser – men den er ikke drevet af staten

Ny Viden handler denne gang om statslige arbejdspladser, hjemmehjælp og ældreboliger. Tips til undersøgelser, analyser og ny forskning modtages gerne på viden@kl.dk.

13. 06. 2023 - kl. 12:03
Tekst af Mads Brandsen

Omkring 7.600 statslige arbejdspladser – svarende til 99 procent af de planlagte – er flyttet væk fra hovedstadsområdet og ud i 47 kommuner. Det er status, otte år efter den første aftale om udflytning af statslige arbejdspladser blev indgået.

Og der er sket meget med beskæftigelsen i de 47 kommuner, siden aftalen blev indgået. Mens der er kommet 7.600 statslige arbejdspladser til, er der kommet 16 gange så mange private arbejdspladser – 130.000 i alt, viser en analyse, som Dansk Industri har foretaget på baggrund af beskæftigelsestal fra Danmarks Statistik og oplysninger fra Indenrigs- og Boligministeriet.