Byråd
Ældre

Vagthund eller muldvarp: Kan medierne stadig tillade sig at bruge bagdøren, hvis kommunerne åbner fordøren?

Hvor går grænsen mellem mediernes nødvendige rolle som vagthund og behovet for at bruge muldvarpemetoder? Det var torsdag til debat på Folkemødet på foranledning af Aarhus Kommune, som selv har været omdrejningspunktet i opsigtsvækkende dokumentar.

Foto: Line Oxholm Thomsen

16. 06. 2023 - kl. 09:24
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Da dokumentaren om Else fra plejecentret Kongsgården i Aarhus rullede over skærmen for tre år siden på TV 2, vakte det stor opsigt. Skjulte optagelser viste svigt af plejehjemsbeboeren, og optagelserne rystede både seere og politikere og var årsag til skarp kritik af Aarhus Kommune.

Men er skjulte optagelser og brug af muldvarpe, der lader sig ansætte i den kommunale ældrepleje for at afdække forholdene, den eneste måde at afdække den kommunale virkelighed på? Ikke hvis man spørger Christian Budde (V), der er rådmand for sundhed og omsorg i Aarhus Kommune, og havde inviteret til debatten.