Byråd
Navne

Aalborgs fungerende borgmester siger tak for denne gang

Helle Frederiksen har noget af et politisk cv. Hun har været fungerende borgmester fire gange, men nu kan hun trygt træde tilbage, da Socialdemokratiet har fundet sin nye borgmester.

Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

19. 06. 2023 - kl. 12:30
Tekst af Ditte-Marie de Seréne d'Acqueria

19 dage i borgmesterstolen blev det til denne gang for Helle Frederiksen, der mandag har sidste arbejdsdag som Aalborgs fungerende borgmester. Det er hverken den korteste eller længste periode, hun har oplevet i sin politiske karriere. Helle Frederiksen har været fungerende borgmester tre gange på knap to år. Første gang hun blev indsat som fungerende borgmester var i 2012. Og nu sendes stafetten videre til Lasse Frimand Jensen, der af Socialdemokratiet er valgt til ny borgmester og formelt vælges af byrådet på et møde mandag. Han fortsætter valgperioden ud og er spidskandidat ved KV25.

Det kan mildest talt beskrives som en omvæltning at gå fra 1. viceborgmester til fungerende borgmester, den ene dag til den anden. Særligt når man ikke kender udløbsdatoen.