Arbejdsmarked
Ligestilling

Ny Viden: Hver syvende kommune har konkrete mål om grønne indkøb

Ny Viden handler denne gang om indkøb, uddannelse og arbejdsmarked. Tips til analyser, undersøgelser og forskningsresultater modtages gerne på viden@kl.dk.

Foto: Colourbox

20. 06. 2023 - kl. 11:18
Tekst af Mads Brandsen

Ni ud af ti kommuner har fokus på klima- og miljøhensyn i deres indkøbsstrategi, men når det kommer til at fastsætte konkrete målsætninger på området, er det blot 14 ud af landets kommuner, der kan være med. Det viser en ny analyse fra Dansk Industri, der bygger på en systematisk gennemgang af kommunernes indkøbsstrategier.

Det er først og fremmest kommuner på Sjælland, der har formuleret konkrete målsætninger for deres grønne indkøb, mens ingen kommuner i Region Nordjylland har det. Stevns Kommune har vedtaget, at kommunen frem mod 2025 arbejder for, at 80 procent af indkøbet skal være bæredygtigt, mens man i Næstved har som mål, at alle indkøb er miljømærkede i 2030.