Kriminalitet
KL
Folketinget

Kommuner vil med i cyberforsvar: ”Vi er ikke stærkere end det svageste led”

Kommunerne frygter at blive efterladt uden for et fælles cyberforsvar, for det vil gøre kommunerne til det svageste led, lyder advarslen fra KL, som bakkes op af flere eksperter.

22. 06. 2023 - kl. 07:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Om få uger ventes et nyt forsvarsforlig at lande i Folketinget, og det er andet end kun krudt og kugler. Cybersikkerhed er nemlig blevet et væsentligt fokuspunkt, og opmærksomheden på digital krigsførelse, hvor regeringer eller andre kan skabe ødelæggelser ved eksempelvis at hacke systemer på fjendens territorium, er kun blevet skærpet efter den russiske invasion i Ukraine.

Men kommunerne skal ikke efterlades på ydersiden af en digital sikkerhedsmur, lyder advarslen fra KL, som i et nyt udspil til fælles cyberforsvar derfor slår på tromme for, at kommunerne skal tænkes med ind i et cyberforsvar. Ifølge nye tal fra KL baseret på besvarelser fra 66 kommuner oplever 27 procent af kommunerne mere end 200 angrebsforsøg om dagen.