Folketinget
Arbejdsmarked
Beskæftigelse

Minister på samråd: Reglerne om sanktioner er for komplicerede og bør laves om

Når kommunerne laver fejl i mange sanktioneringer af kontanthjælpsmodtagere, vidner det om et lovgrundlag, der er for svært at håndtere i praksis, erkender beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S). Hun vil snart indkalde forligskredsen til drøftelser.

Foto: Folketingets TV

22. 06. 2023 - kl. 11:50
Tekst af Mads Brandsen

Der var en slående enighed om alvoren blandt politikerne, da beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) onsdag var kaldt i samråd i Folketingets beskæftigelsesudvalg.

Bagtæppet var den seneste praksisundersøgelse fra Ankestyrelsen, hvor 61 sager i 43 kommuner er undersøgt, og der er fundet fejl i 85 procent af dem. Sagerne handler om kontanthjælpsmodtagere, der har fået en økonomisk straf med en skærpet rådighedssanktion. Tidligere praksisundersøgelser har tegnet et lignende billede.