Byråd
Borgerinddragelse
Demokrati

Tønder skriver danmarkshistorie med folkeafstemninger om vedvarende energi

Senere på året åbner Tønder for de første vejledende folkeafstemninger om nye vindmølle- og solcelleprojekter. Politikerne håber at kunne eliminere den lokale modstand, når alle nu kommer til orde. Professor i statskundskab er noget tvivlende.

Tønder Kommune planlægger at opstille langt flere vindmøller. Foto: Colourbox

22. 06. 2023 - kl. 11:53
Tekst af Mads Brandsen

Der er hele 21 projekter med opstilling af vedvarende energi på vej i Tønder Kommune – og derfor lige så mange høringer og debatter om, hvorfor vindmøllerne og solcelleanlæg nu også skal stå lige dér.

Men nu er politikerne blevet enige om at prøve kræfter med en helt ny metode til at inddrage borgerne – nemlig lokale folkeafstemninger. I samme periode som projekterne er i høring, vil de borgere, der bor tæt på de nye projekter, have mulighed for at deltage i en folkeafstemning, der afholdes digitalt.