Beskæftigelse
Digitalisering
Arbejdsmarked

Ny forskning: Algoritmer fungerer ikke i jobcentrene

Et ph.d.-projekt konkluderer, at der er lang vej, før algoritmer og kunstig intelligens giver værdi i den kommunale beskæftigelsesindsats.

Foto: Hung Tien Vu

26. 06. 2023 - kl. 12:01
Tekst af Mads Brandsen

I en tid, hvor algoritmer og kunstig intelligens vinder frem alle vegne, har man også på beskæftigelsesområdet forsøgt sig med de nye digitale muligheder. På et område, hvor lovgivningen fylder mange tusinde sider, er det oplagt at se på, om man ikke kan gøre det hele lidt smartere.

Som et forsøg lod man i jobcentret i Lyngby-Taarbæk Kommune en algoritme vurdere borgeres risiko for langtidsledighed på baggrund af en model med 50 oplysninger om borgeren. Algoritmen kommer med en automatisk vurdering, som sagsbehandlerne kan bruge i arbejdet med borgeren. Det kan give bedre sagsbehandling og takket være den hurtigere kategorisering give borgerne en mere individuelt tilrettelagt indsats.