Lokaldemokrati
Velfærd

Højtråbende borgere udfordrer demokratiet

Borgernes tillid til det offentlige er under pres. Over hele landet presser vrede højtråbende borgere både lokalpolitikerne og de offentligt ansatte. Ny bog giver et bud på, hvad der skal til for at modvirke tillidskrisen.

De fire markante arketyper: Advokaterne, debattørerne, de bekymrede og de hellige krigere. Illustreret af Roald Als

29. 06. 2023 - kl. 13:36
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

Det offentliges myndighed og respekten for folkevalgte politikere er ikke længere en selvfølge. Markante og højtråbende borgere vil ikke finde sig i hvad som helst. Det er godt for demokratiet, men det er også en udfordring for politikere og offentligt ansatte. Sådan lyder det fra Hans Mogensen, der er kommunikationschef i Silkeborg Kommune og aktuel med en ny bog om gruppen af såkaldte markante borgere. Et nyt ord for de besværlige, de krævende og de højtråbende.

– Sat på spidsen oplever vi, at patienten er klogere end lægen, medierne bombarderer offentlige organisationer med aktindsigter for at afsløre selv den mindste fejl, og forældre medbringer advokat til skole-hjem-samtalen. Borgerne møder os i stigende grad med høje forventninger, store krav og stærke følelser, siger han.