5 resultater

9 ud af 10 borgmestre oplever for meget regulering fra Christiansborg: Staten har skabt et monster

KL
Økonomi
Økonomiforhandlinger

Et stort flertal af landets borgmestre mener, at detailregulering og indblanding i kommunale enkeltsager i stigende grad sætter det kommunale selvstyre under pres. En voksende statslig administration har skabt et monster, som gør det umuligt for kommunerne at spare på administration, uden det vil gå ud over den nære velfærd, lyder det fra borgmestrene.

Foto: Colourbox

KL og vandværker kræver handlingsplan for PFAS

Miljø
Folketinget
KL

I et brev til miljøminister Magnus Heunicke (S) giver KL, Danske Vandværker og Danva fem anbefalinger til en PFAS-handlingsplan. Der er i høj grad brug for en sammenhængende plan, siger formanden for KL’s klima- og miljøudvalg.

37 borgmestre i opråb mod de nye ejendomsvurderinger

Landdistrikter
Natur
Skat

I et fælles brev til regeringen retter 37 borgmestre og Landdistrikternes Fællesråd en skarp kritik af de nye ejendomsvurderinger af landejendomme. De frygter, at de nye vurderinger vil kvæle både naturen og bosætningen på landet.

”Jeg har altid fået besked på at huske, hvor godt jeg har det”

Beskæftigelse
Byråd

Værdierne fra Runa Friis Hansens barndomshjem hænger ved endnu for Enhedslistens ene mandat i byrådet i Brønderslev. Hertil blev hun valgt i 2021, og hun er siden da blevet overrasket over, hvor gode venner man kan blive med politiske modstandere.

Anlægsloftet er ikke længere en begrænsning for den grønne omstilling

Energi