Landdistrikter
Skat

37 borgmestre i opråb mod de nye ejendomsvurderinger

I et fælles brev til regeringen retter 37 borgmestre og Landdistrikternes Fællesråd en skarp kritik af de nye ejendomsvurderinger af landejendomme. De frygter, at de nye vurderinger vil kvæle både naturen og bosætningen på landet.

Foto: Landdistrikternes Fællesråd

01. 05. 2023 - kl. 11:55
Tekst af Ditte-Marie de Seréne d'Acqueria

Omkring 15.000 ejendomme på landet har siden midt april fået at vide af Vurderingsstyrelsen, at de skal skifte kategori fra skov- og landbrug til almindelig ejerbolig. For mange ejere kan den nye kategori betyde voldsomme stigninger i grundskylden.

Som en del af det nye ejendomsvurderingssytem skal alle ejendomme fremover placeres i fire forskellige kategorier, der enten er ejerbolig, landbrugsejendom, skovejendom og erhvervsejendom. For landejendomme på op til 15 hektar kan de nye regler betyde, at de ikke længere vil kunne kategoriseres som landbrug.