KL
Økonomiforhandlinger

9 ud af 10 borgmestre oplever for meget regulering fra Christiansborg: Staten har skabt et monster

Et stort flertal af landets borgmestre mener, at detailregulering og indblanding i kommunale enkeltsager i stigende grad sætter det kommunale selvstyre under pres. En voksende statslig administration har skabt et monster, som gør det umuligt for kommunerne at spare på administration, uden det vil gå ud over den nære velfærd, lyder det fra borgmestrene.

01. 05. 2023 - kl. 12:25
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det kommunale selvstyre er i stigende grad under pres. Sådan lyder det fra 89 procent af landets borgmestre, der har erklæret sig meget enig eller enig i, at folketingspolitikere i stigende grad sætter det kommunale selvstyre under pres med detailregulering i en spørgeskemaundersøgelse, Danske Kommuner har gennemført blandt borgmestrene.

Hedensteds borgmester Ole Vind (V) er én af de 47 procent af borgmestrene, der har besvaret hele eller dele af undersøgelsen, og erklæret sig meget enig i spørgsmålet. Han peger på, at en stor del af de kommunale velfærdsområder er detailreguleret af regler fra Christiansborg.