Miljø
Forebyggelse
Forurening

Aalborg Kommune sætter ind i kampen mod PFAS

Det kommunalt ejede forsyningsselskab Aalborg Forsyning står i spidsen for et nyt projekt, der skal effektivisere kildeopsporing af miljøfarlige stoffer som for eksempel PFAS i vandmiljøet. Projektet skal også udvikle og teste nye teknologier, der kan rense for de miljøfarlige stoffer.

Foto: Aalborg Forsyning

02. 05. 2023 - kl. 12:26
Tekst af Ditte-Marie de Seréne d'Acqueria

I takt med at der løbende sker fund af PFAS og andre miljøfarlige stoffer, er behovet for en mere effektiv kildeopsporing og nye rensemetoder blot blevet større.

Begge dele vil Aalborg Forsyning nu finde løsninger på i et nyt projekt, der kaldes ”Map’n Treat”. Projektets ambition er at mindske udledningen af miljøfarlige stoffer og udvikle en fast-track metode til kildesporing, som forsyningsselskaber, kommuner og miljømyndigheder både i Danmark og internationalt kan få glæde af. Det sker i samarbejde med Aalborg Kommune, Aalborg Universitet, Hjørring Vandselskab A/S og miljøvirksomheden Krüger A/S.