7 resultater

Nu er ekspertudvalg klar: Her er anbefalingerne til socialområdet

KL

Ifølge ekspertudvalg på socialområdet udfordrer stigende udgifter velfærden, ligesom kommunerne er efterladt med et meget snævert prioriteringsrum på området. Nu må regeringen i arbejdstøjet, mener KL.

EL anklager regeringen for at underfinansiere velfærden: Vi holder hånden under kommunerne, svarer Wammen

Folketinget
Økonomi

Under et samråd forsikrede finansminister Nicolai Wammen (S), at regeringen med penge til demografi har sikret den nære velfærd. Men han erkendte samtidig, at kommunerne står med svære prioriteringer, og at regeringen og Folketinget derfor skal hjælpe kommunerne ved at fjerne unødigt bureaukrati og administration.

Minister roste forbedringsprogram, men lukker kassen i: Her er hendes forklaring

Ældre

Der var rosende toner fra indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V), da projektet ”I sikre hænder” forleden kunne fejre 10 år med gode resultater. Men ministeren vil ikke finde flere penge.

Kritiseret lovforslag fremsat: Peger på kommunekasser som finansiering

KL
Folketinget
Miljø

Ny lov, der vil lukke en række forbrændingsanlæg, har fået kras kritik i over 60 høringssvar. Flere forbrændingsanlæg risikerer med den nye lov at gå konkurs, og det vil sende en milliardregning til kommunerne. Men ifølge ministerium kan kommunerne finansiere anlæggenes underskud ved at tage fra kommunekassen. Det er helt i strid med gældende principper, raser KL.

Kommunerne bruger flere eksterne vikarer i ældreplejen

Ældre
Sundhed
Økonomi

I den kommunale ældrepleje var der sidst år flere eksterne vikarer, end der tidligere har været. En rapport viser, at udgifterne til eksterne vikarer i 2022 var vokset til 2,2 milliarder kroner fra 1,5 milliarder kroner i 2018.

Efter massiv kritik: Landdistrikter jubler over ny kategori for naturejendomme

Landdistrikter
Natur

Skatteministeren har besluttet at ændre i de ellers planlagte ejendomsvurderinger for landejendommen efter massiv kritik. Det vækker begejstring i Landdistrikternes Fællesråd, for med en ny kategori for naturejendomme behøver landejendomsejere ikke længere at frygte store boligbeskatninger.