Ældre
Sundhed
Økonomi

Kommunerne bruger flere eksterne vikarer i ældreplejen

I den kommunale ældrepleje var der sidst år flere eksterne vikarer, end der tidligere har været. En rapport viser, at udgifterne til eksterne vikarer i 2022 var vokset til 2,2 milliarder kroner fra 1,5 milliarder kroner i 2018.

Foto: Lyngby-Taarbæk Kommune

04. 05. 2023 - kl. 12:16
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Ældre, der har haft brug for pleje og har fået hjælp i landets kommuner, mødte sidste år oftere en vikar, end det har været tilfældet tidligere.

En ny rapport viser nemlig, at kommunernes brug af eksterne vikarer er steget. I 2022 arbejde således cirka 4.400 fuldtidspersoner som eksterne social- og sundhedsvikarer hver måned, mens det i 2010 kun var 1.200 fuldtidspersoner. Fra 2018 til 2022 er kommunernes udgifter til eksterne vikarer steget fra 1,5 milliarder kroner til 2,2 milliarder kroner. Særligt fra 2021 er antallet af eksterne vikarer steget. Det skyldes formentlig mest af alt Covid-19 og rekrutteringsudfordringer, lyder det i en pressemeddelelse fra Social-, Bolig- og Ældreministeriet.