KL
Folketinget
Miljø

Kritiseret lovforslag fremsat: Peger på kommunekasser som finansiering

Ny lov, der vil lukke en række forbrændingsanlæg, har fået kras kritik i over 60 høringssvar. Flere forbrændingsanlæg risikerer med den nye lov at gå konkurs, og det vil sende en milliardregning til kommunerne. Men ifølge ministerium kan kommunerne finansiere anlæggenes underskud ved at tage fra kommunekassen. Det er helt i strid med gældende principper, raser KL.

Foto: Colourbox

04. 05. 2023 - kl. 12:17
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

– Vi er både frustrerede, men også rystede over, at vi er så langt fra hinanden.

Sådan siger Birgit S. Hansen (S), formand for KL’s klima- og miljøudvalg, efter, at et kritiseret lovforslag er blevet førstebehandlet i Folketinget onsdag.