Arbejdsmiljø
Byggeri

Høje-Taastrups nye rådhus er bygget til hjemmearbejde

Den moderne arbejdsplads har fundet vej til Høje Taastrup Kommune. For de godt 750 medarbejdere på rådhuset er hjemmearbejde blevet en integreret del af arbejdspladsen. Men der kan også være ulemper ved at arbejde hjemmefra. Det kan blandt andet påvirke sammenhængskraften, og det er kommunaldirektør Lars Holte meget bevidst om.

Ingen har personlige pladser på rådhuset i Høje-Taastrup. Foto: Jakob Carlsen

08. 05. 2023 - kl. 12:03
Tekst af Ditte-Marie de Seréne d'Acqueria

Det er blot to måneder siden, at Høje-Taastrup Kommune kunne slå dørene op til et helt nyt rådhus. På det nye rådhus står der hverken familiebilleder eller personlige genstande ved kontorpladserne, da de ansatte ikke har faste pladser. Det skyldes især, at flere af rådhusets ansatte arbejder hjemmefra en-to gange om ugen.

Selvom de ansatte kun har haft to måneders arbejdsgang på det nye rådhus, har det været en hybrid arbejdsplads et stykke tid. En undersøgelse, som kommunen foretog under corona, viste, at 97 procent af medarbejderne godt kunne forestille sig mere hjemmearbejde i fremtiden, mens 82 procent gerne ville arbejde hjemmefra 1-2 dage om ugen. På baggrund af undersøgelsen begyndte en dialog mellem de ansatte og ledelsen.