Byråd

”Jeg faldt i Langelandsgryden som seksårig og har ikke kunnet komme op siden”

Søren Ramsing (R) har siddet i Langeland Kommunalbestyrelse i halvandet år. På den tid har han kæmpet for at rette op på kommunens kritiske økonomi og fejlfyldte sagsbehandling. Han er netop blevet valgt som folketingskandidat for Svendborg-Langelandkredsen, og selvom der er langt til Christiansborg, er intet umuligt.

Pressefoto

08. 05. 2023 - kl. 12:15
Tekst af Ditte-Marie de Seréne d’Acqueria

Han er fortaler for et ’omvendt generationsskifte’. Det er et udtryk, der favoriserer erfarne kræfter frem for unge, og som for nylig blev brugt, da De Radikale i Svendborg-Langelandkredsen skulle stemme om ny folketingskandidat. Valget stod mellem den 65-årige Søren Ramsing (R) og to yngre kandidater i 20’errne. Trods to hele runder var det den garvede jurist, Søren Ramsing, der løb med sejren.

– Vi er i en situation, hvor der også skal ældre til, fordi det bringer andre løsninger end dem, de yngre typisk kan præstere. Jeg mener alvorligt, at det er godt med livserfaring og erhvervserfaring på Christiansborg. De yngre kandidater kan ikke matche min erfaring - af gode grunde. Jeg er bevidst om min alder, men mit hoved fungerer stadig nogenlunde. Der er brug for nuancer i en kompleks verden, og dem er jeg vist bedre klædt på til at komme med. Jeg kommer for eksempel ikke til at råbe og skrige om højere straffe i tide og utide, siger den netop nyvalgte folketingskandidat.