KL
Handicap

Ekspertudvalg peger på kommunale hovedpiner på socialområdet

Tilsyn, økonomiske hensyn, et serviceniveau, der i højere grad fastsættes af Ankestyrelsen end kommunerne, og regler om merudgift, der stiller utopiske krav til kommunerne. Det er nogle af de problemer, Ekspertudvalget på socialområdet peger på i sin første delrapport. Problemer, som kommunerne længe har råbt højt om.

KL's formand Martin Damm (V) og næstformand Jacob Bundsgaard (S) havde en kasse fuld af eksempler på unødigt bureaukrati med, da KL og regeringen indledte økonomiforhandlingerne. Foto: Jakob Carlsen

10. 05. 2023 - kl. 11:58
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Da KL-formand Martin Damm (V) sammen med næstformand Jacob Bundsgaard (S) for nylig tog hul på årets økonomiforhandlinger sammen med finansminister Nicolai Wammen (S), havde KL en række eksempler på unødigt bureaukrati med i en stor papkasse til finansministeren. For efter regeringens vidtgående løfter om frisætning har KL gjort en dyd ud af at pege på områder, hvor unødig statslig styring tynger kommunerne, og senest har KL også fremlagt 68 eksempler på uhensigtsmæssige regler og praksis på magtanvendelses- og tilsynsområdet. Og lige netop de to områder er også noget, som Ekspertudvalget på Socialområdet peger på i sin første delrapport, som kom i sidste uge sammen med 11 anbefalinger.

I rapporten peger udvalget på en række problemer, der udfordrer kommunernes prioriteringsrum og mulighed for at fastsætte serviceniveauer ud fra lokale behov. Heriblandt, at borgere har ret til at bevare deres botilbudsplads til længerevarende ophold, selvom udviklingen i borgerens behov måtte have ændret sig sådan, at borgeren ikke længere er en del af målgruppen for botilbuddet.