Skole
Folketinget
Økonomi

Udvalgsformænd i opråb: Vi kan ikke blive ved at sende flere og flere børn i specialtilbud uden at få økonomi

I et fælles brev til indenrigs- og sundhedsminister samt børne- og undervisningsminister deler 12 udvalgsformænd fra Region Sjælland deres frustration over, at antallet af børn, der kommer i specialtilbud, kun bliver flere og flere. Udgifterne er på himmelflugt, og kommunerne kan ikke blive ved at betale regningen alene, lyder det.

10. 05. 2023 - kl. 11:51
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Kommunerne sætter igen og igen plastre på en ond spiral. Sådan skriver 12 udvalgsformænd fra Region Sjælland i et brev til indenrigs- og sundhedsministeren samt børne- og undervisningsministeren, hvor de spørger: Hvornår er nok nok?

I brevet deler udvalgsformændene deres frustration over, hvor mange børn og unge, der bliver flyttet fra folkeskolen til et specialtilbud, og de stigende udgifter det medfører.