KL
Ældre
Frisættelse

Ældreminister: Det er naivt at tro, at de kendte løsninger kan løse de udfordringer, vi står overfor

Det er ældreminister Mette Kierkgaards (M) ambition, at frisættelse skal medføre, at vi går fra en velfærdsstat, der leverer ydelser, til et velfærdssamfund, hvor vi skaber velfærd sammen. Og frisættelse skal være meget mere end et opgør med regler, mener hun. Men der er endnu mange dilemmaer, som der ikke er sat ord på, og kommunerne er stadig bundet på hænder og fødder økonomisk, lød modsvaret fra borgmester i debat.

Ældreminister Mette Kierkgaard (M). Foto: Lars Horn/Baghuset

11. 05. 2023 - kl. 13:33
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det er langt fra første gang, ældreminister Mette Kierkgaard (M) sætte ord på den frisættelsesdagsorden, regeringen lancerede i sit regeringsgrundlag, og som den har bebudet skal begynde på ældreområdet. Ældreministeren selv kaldte det en ”offensiv dagsorden”, som hun havde med i sin tale, da hun gæstede KL’s Social- og Sundhedspolitiske Forum.

Mens ministeren flere gange nævnte, at der var detaljer, hun ikke kunne løfte sløret for, fordi regeringen arbejder på at lægge grundlaget for frisættelsen, forsøgte hun at sætte ord på, hvordan hun selv forstår frisættelse. Og det er først og fremmest mere end et opgør med regler, sagde hun.