Folketinget
Finanslov
Administration

Wammen svarer ikke på, hvorfor staten skal have en plan for besparelser på administration

Det er stadig uvist, hvorfor kommuner og regioner skal spare tre milliarder kroner uden nogen bagvedliggende analyse, mens staten bliver nødt til at afvente en sådan. Regeringen har ingen vision, lyder det fra Liberal Alliance.

Arkivfoto: Lars Horn/Baghuset

11. 05. 2023 - kl. 09:57
Tekst af Mads Brandsen

Når staten skal spare på administrationen, skal det ske på baggrund af et grundigt analysearbejde. Men når kommunerne og regionerne skal spare, kan der både blive meldt konkrete beløb og tidsplaner ud, selv om der ikke ligger nogen form for viden bag.

Hvorfor er det sådan? Det vil Liberal Alliances kommunalordfører Lars-Christian Brask gerne vide, og han har derfor stillet et udvalgsspørgsmål til finansminister Nicolai Wammen (S).