8 resultater

KL-formand kan ikke se økonomiaftale for sig, før udskældt lovforslag er løst

Økonomi

Hvis regeringen fastholder udskældt lovforslag om affaldsforbrænding, som ifølge KL overtræder alle spilleregler, fordi der er lagt op til finansiering fra kommunekasserne, har KL-formand Martin Damm (V) svært ved at se, det kan lykkes at indgå en økonomiaftale.

Overblik: Fire facts om kultur i kommunerne

Biblioteker
Kultur

For første gang i 25 år har Kulturministeriet fremlagt en kulturpolitisk redegørelse. Den giver et overblik over tilstanden i kultur-, kunst-, forenings- og idrætsliv. Vi har dykket ned i den med kommunale briller.

Bemyndigelser til styrelser og tilsyn er på himmelflugt

Folketinget

Siden 1989 er antallet af bemyndigelser til styrelser og tilsyn næsten tidoblet. Politikerne har sluppet tøjlerne, og det er stukket helt af, lyder det fra KL.

Ny undersøgelse: Fire ud af ti daginstitutioner har utilstrækkelig kvalitet

Dagtilbud
Forskning

En national kvalitetsundersøgelse i kommunale dagtilbud viser, at kun 13 procent har god kvalitet. Kommunerne er allerede godt på vej med initiativer til at løfte kvaliteten – eksempelvis implementering af minimumsnormeringer - men der skal mere fokus på, at kvalitet er andet end ekstra personale.

Spektakulært borgmesterskifte og endnu et ønske om en ny direktørprofil: Her er ugens navnenyt

Navne

Danske Kommuner sikrer i dette opsamlingsheat et overblik over ugens navnenyheder.

”Flere og flere bruger velfærdsstaten til det yderste”

Økonomi

Middelklassen, som egentlig kunne klare sig selv, har ”invaderet velfærdsgoderne”, sagde tidligere minister Bertel Haarder (V) i debat om fremtidens velfærdssamfund på Social- og Sundhedspolitisk Forum. Det er kommunerne, der står i første række for de mange krav fra borgerne, og det kræver enten tydelig forventningsafstemning eller flere penge fra Christiansborg, slog borgmester fast.