KL
Folketinget
Økonomi

”Flere og flere bruger velfærdsstaten til det yderste”

Middelklassen, som egentlig kunne klare sig selv, har ”invaderet velfærdsgoderne”, sagde tidligere minister Bertel Haarder (V) i debat om fremtidens velfærdssamfund på Social- og Sundhedspolitisk Forum. Det er kommunerne, der står i første række for de mange krav fra borgerne, og det kræver enten tydelig forventningsafstemning eller flere penge fra Christiansborg, slog borgmester fast.

Bertel Haarder (V). Foto: Michael Bo Rasmussen/Baghuset

12. 05. 2023 - kl. 01:16
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

– Jeg har længe sagt, at hvis alle udnytter velfærdsstaten til det yderste, så bryder den sammen.

Sådan sagde tidligere minister og mangeårigt folketingsmedlem Bertel Haarder (V), da han torsdag debatterede fremtidens velfærd på KL’s Social- og Sundhedspolitiske Forum i Aalborg. Og mens Bertel Haarder ikke nødvendigvis mener, at velfærdsstaten er ved at bryde sammen, så er der tegn på, at den bliver udnyttet til fulde.