Ældre
Frisættelse
KL

Frisættelse: Nullermænd i hjørnerne kræver politisk mod

Det kræver faciliterende ledelse at frisætte medarbejderne på velfærdsområderne. Og så kræver det ikke mindst politisk mod til at stå ved medarbejdernes faglighed, hvis en borger har fået en kop kaffe og en snak frem for støvsugning.

Foto: Michael Bager/Jysk Fynske Medier/Ritzau Scanpix

12. 05. 2023 - kl. 01:09
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Når medarbejdere, der har været vant til skemaer, kørelister, minuttyrani og stram styring skal sættes fri, kræver det ledelse på alle niveauer. Det ved Mette Andreassen og Irene Rossavik, der er direktører i henholdsvis Viborg og Middelfart kommuner, der begge er velfærdskommuner på ældreområdet.

– Det er en kæmpe kulturforandring at sætte fri, og den kulturforandring starter hos ledelsen. Det har krævet mere af os ledere, men det har også krævet noget andet. Det handler meget mere om faciliterende ledelse. Vi skal have fat i det store fokus på medarbejdernes faglighed, fortalte Mette Andreassen, da hun på Social- og Sundhedspolitisk Forum i Aalborg fortalte om sine erfaringer med at frisættelse.