Navne

Spektakulært borgmesterskifte og endnu et ønske om en ny direktørprofil: Her er ugens navnenyt

Danske Kommuner sikrer i dette opsamlingsheat et overblik over ugens navnenyheder.

Illustration: Line Bisgaard

12. 05. 2023 - kl. 09:24
Tekst af Mads Brandsen

Vi begynder ugens overflyvning over det kommunale Danmark på stedet, der har været på alles læber hele ugen, nemlig Nordfyn. Kommunen har som den første i denne valgperiode skiftet borgmester.

Morten Andersen (V) valgte mandag at trække sig efter mere end 13 år i embedet, da det kom frem, at han har kysset med en kvindelig medarbejder til kommunens julefrokost sidste år. Et kys, han ikke selv husker noget af, og som han derfor havde vanskeligt ved at forklare over for økonomiudvalget, der kvitterede med at erklære mistillid til ham. Torsdag aften blev der sat et foreløbigt punktum i sagen, da kommunalbestyrelsen på et ekstraordinært møde valgte Mette Landtved-Holm (V) som ny borgmester. Hun bliver ikke blot den første kvindelige borgmester i Nordfyns Kommune, der blev dannet i 2007 – men også den første i de oprindelige tre kommuner, hvis historie går tilbage til 1970.