Affald & genbrug
Folketinget

”Det bliver interessant at se, hvem der vil stemme for en plan, der er greenwashet og rammer kommunerne så hårdt”

Alternativets klimaordfører Theresa Scavenius har tænkt sig at fortsætte kampen mod regeringens lovforslag om at liberalisere affaldssektoren. Men klokken er ved at være få minutter i 12, erkender hun.

Foto: Colourbox

16. 05. 2023 - kl. 09:25
Tekst af Mads Brandsen

Selv om der i den politiske substans ikke er meget at glæde sig over, er Theresa Scavenius alligevel godt tilfreds i disse dage. I hvert fald på ét punkt.

– Jeg kan mærke, at stemningen omkring affaldslovforslaget er vendt. Det er lykkedes at få dokumenteret, at den kritik, jeg har rejst helt fra starten, er helt berettiget. Der er ikke de klimamæssige effekter ved forslaget, som man påstår. Og økonomisk er effekterne i bedste fald modsatrettede. Nu bliver det interessante at se, hvem der vil stemme for en plan, der er greenwashet, og som rammer kommunerne så hårdt, siger hun til Danske Kommuner.