Byråd
Folketinget
Affald & genbrug

Frustrerede borgmestre: ”Vi er vidne til et trafikuheld i slowmotion”

Hverken Frederiksbergs borgmester Michael Vindfeldt (S) eller Vejles borgmester Jens Ejner Christensen (V) vil acceptere, at staten tørrer regningen for lukningen af forbrændingsanlæggene af på kommunerne bredt set.

Arkivfotos: Socialdemokratiet Frederiksberg og Vejle Kommune. Montage: Danske Kommuner

16. 05. 2023 - kl. 12:06
Tekst af Mads Brandsen

Der er ingen forståelse, men udelukkende hovedrysten på borgmesterkontorerne på Frederiksberg og i Vejle, når samtalen falder på regeringens forslag om at liberalisere affaldssektoren og lukke dyre forbrændingsanlæg ned.

– Alle eksperter siger, den er helt gal. Der er – modsat intentionen – ingen klimaeffekt ved forslaget, og motivationen for at importere affald fra udlandet bliver kun større med forslaget. Vi er vidne til et trafikuheld i slowmotion, siger Frederiksbergs borgmester Michael Vindfeldt (S).