Folketinget
Arbejdsmarked

Ny Viden: Lokalt engagement er størst i de mindste lokalområder

Ny Viden handler i denne uge om landdistrikter, arbejdsmarked og Folketinget. Tips til analyser, undersøgelser og forskningsresultater modtages gerne på viden@kl.dk.

Den nye undersøgelse viser, at borgerne i de mindste lokalsamfund er meget mere indstillet på at engagere sig i ideer eller planer for at udvikle lokalsamfundet, end borgerne i større lokalsamfund er. Foto: Skive Kommune

16. 05. 2023 - kl. 12:05
Tekst af Mads Brandsen

Lokalt engagement er størst i de mindste lokalområder

Ny forskning fra Syddansk Universitet viser, at borgernes lyst til at deltage i aktiviteter og opgaver i lokalsamfundet afhænger af, hvor stort lokalsamfundet er. Jo mindre lokalsamfund, desto større deltagelse.

Undersøgelsen, der er gennemført af Center for Forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund i samarbejde med kommunerne Assens, Skive, Tønder og Vordingborg, viser, at borgerne i de mindste lokalsamfund savner lettere adgang til indkøb, job og faciliteter. Men det er samtidig de borgere, der er mest indstillet på at engagere sig i idéer og planer for at udvikle lokalsamfundet. Borgerne i de mindste lokalsamfund vurderer også det lokale fællesskab højere, end man gør i de større lokalsamfund. Det afspejler sig ved, at over 50 procent af borgerne på landet har deltaget i aktiviteter eller opgaver lokalt, mens det kun gælder for under 40 procent i de større byer.