Set & Sket: Ålegræs kommer fjordens dyreliv til undsætning

Ålegræs plantes i fjorden, universitetsstuderende kommer til Guldborgsund Kommune, og ny betalingsløsning er kommet godt fra land. Hver uge giver Danske Kommuner et indblik i, hvad der sker i kommunerne. Tip modtages gerne på aktuelt@kl.dk.

Biolog og projektleder Anne Margrethe Wegeberg stod forleden i spidsen for at plante ålegræs i fjorden ved Udbyhøj i Randers. Foto: Randers Kommune

16. 05. 2023 - kl. 11:59
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Ålegræs har mange effekter

Dykkere og andre frivillige stimlede forleden sammen for at hjælpe dyrelivet i Randers Fjord. De er gået i gang med at udplante tusind kvadratmeter ålegræs ved fjordens udmunding. Målet er at skabe et fjordmiljø, hvor dyrelivet igen kan trives.

– Fjordlivet har set bedre dage, og fjordens beplantning er stort set forsvundet siden 1950'erne. Derfor er det vigtigt, at vi hjælper naturen tilbage på vej, siger Torben Hansen (S), borgmester i Randers Kommune, i en pressemeddelelse.