Folketinget
Arbejdsmarked
Beskæftigelse

Kommission anbefaler præmie til kommuner og styrket samarbejde med virksomheder

Kommuner skal have en præmie for at få udsatte borgere i beskæftigelse. Kommunerne skal også samarbejde mere med civilsamfundet og virksomhederne for at lykkes med at skabe bedre betingelser for de omtrent 200.000 udsatte borgere på kanten af arbejdsmarkedet.

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

23. 05. 2023 - kl. 13:50
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Når Reformkommissionens formand Nina Smith ser på det danske arbejdsmarked, ser hun både en kæmpe succes og en stor fiasko. Arbejdsmarkedet er stærkt, og ledigheden kan nærmest ikke blive lavere.

– Men næsten 200.000 udsatte borgere hænger permanent fast i midlertidige ydelser. Det er menneskeligt tungt og økonomisk dyrt, sagde hun i dag, da Reformkommissionen fremlagde sin tredje og sidste rapport.