Affald & genbrug

Ordførere vil ikke tage skraldet for ny affaldslov

Der bliver tegnet et skønmaleri af de økonomiske konsekvenser af affaldsloven, mener KL, der i et brev til en række ordførere gør opmærksom på, at loven både skaber en masse usikkerhed og en større økonomisk byrde end antaget. Ordførerne er dog selv ordknappe i sagen.

24. 05. 2023 - kl. 12:39
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Der er ikke mange rosende ord fra KL’s side om lovforslaget om liberalisering af affaldssektoren, der er på vej gennem systemet.

Forslaget vil efterlade ejerkommunerne af affaldsselskaberne med en milliardregning, som ikke ser ud til at blive dækket. Hidtil har regnestykket lydt, at der vil være udgifter for kommunerne på samlet 4,5 milliarder kroner. Heraf udgøres langt hovedparten af en forventning om, at kommunerne dækker løbende underskud, mens en anden del udgør strandede omkostninger.